Vi segnalo: The Future of Storytelling


Brevissima premessa: i Mooc – Massive Online Open Course – sono corsi universitari online che consentono di accedere gratuitamente, ed indipendentemente dalla provenienza geografica, ad una formazione di qualità a distanza. Coursera.org è la piattaforma principale in questo ambito, con oltre 5 milioni di iscritti e corsi gestiti da alcuni degli atenei più prestigiosi del mondo (Stanford, Princeton, Yale, Columbia). Altri atenei, come il Mit, HarvardBerkeley hanno dato vita, nel 2012, a edX  dove offrono i propri corsi gratuiti online senza appoggiarsi a piattaforme esterne. Altro sito fondamentale in questo ambito è infine Udacity. A detta dei detrattori, i difetti principali dei MOOC sono la bassissima quota di partecipanti che completano i corsi, che in alcuni casi non supera il 10%, e la pressoché nulla interazione effettiva con il corpo docente. Gli entusiasti sottolineano invece l’elevata qualità di molti dei corsi erogati, la loro gratuità e l’elevatissimo numero di partecipanti, che agevola quello scambio d’idee elemento fondamentale di qualsiasi percorso di studio e ricerca. Per farsi un’idea di cosa significhi seguire un MOOC rimando al post di Valeria Baudo, che descrive la sua esperienza personale in merito, mentre qui trovate un’ampia selezione di articoli sul tema…fine della premessa.

Per le tematiche che tratta, molto affini a quello di cui parlo su queste pagine, vi segnalo il MOOC The Future of Storytelling, gestito dall’Università tedesca di Postdam sulla piattaforma Iversity. Prenderà il via il 25 ottobre prossimo (le iscrizioni sono ancora aperte). Ecco il video di presentazione…

Di seguito, dalla pagina ufficiale (a cui vi rimando per informazioni più approfondite) il programma e gli obiettivi del corso:

What to Expect
Together with a whole network of media researchers, creators and students we will:
– learn storytelling basics such as antagonist/protagonist relationships, narrative/narrated time, …
– have a look at exciting current media projects – analyze how they are designed and executed based on aforementioned basics
– and discuss how (and if) new online tools and formats change the way stories are told and perceived.
The 8-chapter course starts on October 25th, 2013 and ends on December 20th, 2013. It will offer weekly video material, lessons, interviews and tasks on the following topics (not necessarily in this order):
– storytelling basics
– serial formats (on the TV, web and beyond)
– storytelling in role-playing games
– interactive storytelling in video games
– transmedia storytelling
– alternate-reality gaming
– augmented reality and location-based storytelling
– the role of tools, interfaces and information architectures in current storytelling.
Our first Storytelling-MOOC will focus on fictional formats.
Our goal is to inspire and help understand. To broaden our horizon of what is and might be possible and what has already been attempted, and what has succeeded or even failed – and why. In several little tasks you’ll analyze and practice storytelling on your own and in teams.
Based at the Design Department at the University of Applied Sciences Potsdam, this MOOC is not only interdisciplinary, but also includes guest lectures and project presentations by game designers, writers, transmedia producers, TV makers, executives and theorists from many different fields of study. We will thus be able to discuss content, structures and technologies from various perspectives.
Learning Outcomes
Our MOOC will help you answer the following questions:
1. How do fictional stories work? Which structures and mechanics are used?
2. How do new technologies influence the ways stories are told and perceived – and which new media formats have been developed during the last years?
3. How can technologies, interfaces and visuals engage an audience fast and continuously?
4. How can I develop and implement my own story-ideas – on my own or in teams?
Prior Knowledge
No prior knowledge of storytelling mechanics is needed, but can be helpful.
Interest in creative processes and new technologies is welcome and encouraged.
– You don’t know what an alternate-reality game, RPG or transmedia storytelling is? – Great, you’ll learn it here.
– You are a storytelling professional? – Great, we hope to inspire you. Please feel free to help us inspire others by sharing interesting links, events and projects on our Facebook page.

A presto.
Cor.P

3 Risposte

  1. Grazie della citazione!

    • …l’esperienza diretta di chi ha partecipato ad un Mooc mi sembrava più efficace di qualsiasi ulteriore spiegazione teorica…quindi grazie a te…

  2. […] Per saperne di più: https://crossmediapeppers.wordpress.com/2013/10/11/vi-segnalo-the-future-of-storytelling […]

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